Hva er egentlig “Grønnvasking”?
En grønnvasker er en som gir inntrykk av at bedriften er mer bærekraftig enn den er. Trikset er å være konkret, og vite at du kan begrunne alle påstander.
−Det er to hovedprinsipper som ligger til grunn for hva som er greit når det gjelder å markedsføre bedriften som grønn eller bærekraftig. Una Kamperhaug, juridisk seniorrådgiver i Forbrukertilsynet, forklarer det slik:
−Alle påstander skal være sanne og dokumenterbare. Dersom det brukes generelle betegnelser som bærekraftig eller miljøvennlig, må det samtidig gis så konkrete opplysninger som mulig som presiserer den generelle betegnelsen. Hvis ikke vil påstanden kunne være villedende etter markedsføringsloven.
Vær tydelig og konkret
Kamperhaug mener generelt at bruk av begrepet gjenbruk, som et aspekt ved bærekraft, gjør det enklere for forbrukeren å forstå hva dette dreier seg om. Hun råder rett og slett aktørene i næringslivet til å droppe ord som grønn, miljø og bærekraft i sin markedsføring, og heller være konkret.
− Da er det lettere å oppnå legitimitet og tiltro hos forbrukerne.
De konkrete tiltakene kan gjerne være enkle. For eksempel vil det kunne være villedende om en restaurant som ønsker å markedsføre seg som miljøvennlig kun sier "Vinen vår er miljøvennlig", fordi det ikke er presisert hvilke egenskaper ved vinen som er bra for miljøet. Det vil være bedre å si "Denne uka har vi økt fokus på miljøet og tilbyr kun økologisk vin".
Kan koste dyrt
Er du i tvil om markedsføringen er villedende, kan det være grunn til å presisere påstandene nærmere.
− Gråsonene her er mange, men det er viktig at kravene følges slik at forbrukerne kan ta bevisste og informerte valg om bærekraft og samfunnsansvar, sier Kamperhaug.
−Vi i Forbrukertilsynet tilbyr veiledning til næringsdrivende. Dersom markedsføringen er villedende, og ikke endres etter dialog med oss, kan det føre til økonomiske sanksjoner for virksomheten.
Grønnvaskingsplakaten
Gjenbruksuka ber arrangører om til å sette seg inn i Grønnvaskingsplakaten som dere finner her: https://gronnvasking.no/no/hjem/
Plakaten er en rettesnor for all aktivitet, den forutsetter at bedriften er ærlig i all markedsføring, og ikke bruker ord som grønn og bærekraftig uten at det ligger dokumentasjon bak. Det oppfordres til å være forsiktig med uttrykk som «bedre for naturen» eller «bedre for klima», hvis det ikke kan vises til konkrete tall og resultater. Det skal være mulig å vise til reelle grep.
Det anbefales også å bruke etablerte merkeordninger for å gjøre det enklere for forbrukeren å ta gode valg. Kriteriene for bruk av merkeordningen eller symbolet må kunne etterprøves og kontrolleres.