Næringslivet x Gjenbruksuka = Bærekraft i praksis

Forbruker og samfunn stiller stadig mer krav til næringslivet, og forventer at det vises ansvarlighet i virksomheters strategier og forretningsmodeller. Det holder ikke lengre å ha gode holdninger, man må også vise til handling. Det forventes i større grad at bedrifter og offentlig forvaltning synligjør hvordan de påvirker samfunnet rundt seg, mennesker og naturen. 

Seminar om bærekraftig emballasje v/ By North, i Bodø, under Gjenbruksuka 2023. Foto: Holien Media


Vi må bli flinkere til å vise frem det gode arbeidet som gjøres i Salten

Leder du, eller jobber du, i en bedrift eller en organisasjon som aktivt jobber med bærekraft?

- Næringslivet i Salten kan med fordel bli flinkere til å vise frem det gode arbeidet som gjøres, og inspirere hverandre gjennom dialog og erfaringsutveksling. Gjenbruksuka er en unik arena for å vise frem beste praksis, dele erfaringer, samt involvere andre i utviklingsarbeidet, sier Carina Rist, prosjektleder i Gjenbruksuka.

Lokal produsent på Salten Matfestival, på Fauske, under Gjenbruksuka 2023. Foto: Holien Media

Myndighetene setter føringer

Myndighetene har vedtatt og foreslått en rekke lovendringer som skal fremme sirkulærøkonomien i Norge. I 2023 ble det innført krav til å gjennomføre ombrukskartlegging av de aller fleste rive- og rehabiliteringsprosjekter over 100 kvadratmeter, eller der riveavfallet overstiger 10 tonn. 

Avfallsforskriften åpner for at kostnader for forberedelse til ombruk kan dekkes av avfallsgebyret. Dette gjør at kommuner og renovasjonsselskaper kan ta en mer aktiv rolle i å samle inn ombruksvarer fra husholdningen, og sikre varestrøm til ombruksaktører som kan omsette disse videre. I tillegg har regjeringen fremmet forslag om å endre brukthandellova slik at det blir enklere å omsette brukte ting i Norge. Dersom sistnevnte går gjennom i Stortinget, trer lovendringen i kraft allerede fra 1. juli. 

- Alle disse tiltakene er viktige steg i riktig retning, og nødvendige for å ta oss mot en mer bærekraftig fremtid. Nye føringer og krav bidrar til nytenking og forretningsmuligheter, forbedringstiltak spirer frem, og nye forretningsmodeller utvikles, sier Rist. 

Seminar om gjenbruk av masser, i Saltdal, under Gjenbruksuka 2023. Foto: Saltdal kommune

Trippel bunnlinje

Bærekraftige virksomheter hensyntar både sosiale-, miljømessige- og økonomiske aspekter i sine prioriteringer, og søker etter beste evne å redusere sin negative påvirkning på omgivelsene. Da gjennom å innlemme samfunn- og miljømessige hensyn i sine strategier og daglige drift, i tillegg til økonomi.

- Hvor bærekraftig er arbeidsplassen din, sånn egentlig?, fortsetter hun.

Beslutningstakere har gjerne et ønske om å bli mer bærekraftig, men noen frykter nok at grønne- og sosiale tiltak skal redusere bedriftens effektivitet og lønnsomhet.

- Det finnes mange eksempler på at det ikke trenger å være slik. Jeg anbefaler næringslivet å identifisere de mest vesentlige delene av virksomheten. Videre hvilke områder som gir mest kundeverdi og har størst påvirkning på omgivelsene, både direkte og indirekte, sier Rist.

 

Seks trinn for bærekraftig utvikling av bedriften

Har du eller teamet ditt lyst til å komme i gang med bærekraftarbeidet, men vet ikke helt hvordan? Et første steg på veien kan være å ta i bruk Grønn vekst- trappen, en modell utviklet av BI, og som består av seks tiltakstrinn:

Grønn vekst trapp. Foto: millum.no

1. Utvendig – Hvordan oppfattes virksomheten av samarbeidspartnere og kunder? Hvem bør vi samarbeid med, og hvordan kan vi støtte opp om og heie på andres bærekraftarbeid?

2. Rengjøring i eget hus – Ta ansvar for egen drift og eiendeler. Vurder og sett i gang tiltak som reduserer negativ påvirkning på omgivelsene.

3. Leverandørkrav – Still miljø- og samfunnsmessige krav til dine leverandører.

4. Legge om driften – Vurder hvordan virksomheten kan skape mest mulig verdi av minst mulig ressurser.

5. Produktporteføljen – Nye produkter og tjenester designes og utvikles på en så bærekraftig måte som mulig, herunder energi- og ressurseffektiv, og sirkulær.

6. Forretningsmodellen – virksomheten dreies til å ha kundeverdi og bærekraft som den primære drivkraften, som vil forsterke konkurransefordelene.

 

-  Trenger du litt drahjelp, så er det er mange flinke folk både lokalt og nasjonalt å støtte seg på. De kan bistå med gode verktøy, råd og veiledning. I tillegg anbefaler jeg å ta del i noen av arrangementene som kommer på programmet under Gjenbruksuka i september. La oss stå sammen om ei bærekraftig fremtid i Salten, avslutter Rist.

Vis frem, inspirer, motiver og involver

Ønsker du å arrangere noe under Gjenbruksuka, enten et seminar, en workshop, et dialogmøte – ta kontakt, eller meld inn ditt arrangement her.

Forrige
Forrige

Arrangør x Arbeidskraft

Neste
Neste

Gjenbruksuka 2024